سرخط خبرها
خانه » مقاله » بیماری آلزایمر و موادغذایی پیشگیری از آن / هادی سعیدی مهندسی بهداشت محیط استان کردستان

بیماری آلزایمر و موادغذایی پیشگیری از آن / هادی سعیدی مهندسی بهداشت محیط استان کردستان

Print Friendly, PDF & Email


اختصاصی همای گیلان: دمانس یا زوال عقل اختلالی است که عملکرد اساسی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که نقص های شناختی متعدد،ازجمله از دست دادن حافظه مشخص می شود. زوال عقل براساس علت و علامتهای بیماریهای ، چندین نوع است که می توان به بیماریهای آلزایمر ، زوال عروق مغزی ، پارکینسون و هانتینگتون اشاره نمود . بیماری آلزایمر شایعترین و شدیدترین نوع زوال عقل در جهان می باشد.
* علت و علامت بیماری:
بیماری آلزایمر به علت تغییرهایی که در مغز بروز می کند، اتفاق می افتد و با عادتهایی مانند از دست دادن حافظه ، قدرت قضاوت ، استدلال و تغییر در حالت و رفتار بروز می کند . آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت ، فراموش کردن نشانی ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتی راه برگشت به خانه را فراموش می کند.
* راههای پیشگیری از آلزایمر :
مصرف روزانه و دائمی سبزی ها، حبوبات، میوه ها، آجیل ها و دریافت ویتامین EوB ، کاهش مصرف چربی های اشباع شده و ترانس ، حداقل ۴۰ دقیقه پیاده روی سریع در چند روز در هفته ، ترک سیگار و اندازه گیری و کنترل فشارخون ، انجام فعالیتهای ذهنی و مغزی مانند یادگیری زبان خارجی و یا حل جدول .
* مواد غذایی موثر در پیشگیری از آلزایمر :
۱- سیب
یکی از عامل های اصلی ایجاد آلزایمر ، رادیکال های آزاد اکسیدکننده هستند که با افزایش سن بیشتر تولید می شوند و آنتی اکسیدان های سیب آنها را خنثی می کند.
۲- ماهی های چرب
ماهی های چرب مانند ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند و می توانند سطح بتاآمیلوئید را در خون کاهش بدهند که نقش
مهمی در بیماری آلزایمر ایفا می کند.
۳- زردچوبه
خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این ماده در پیشگیری از بیماریهایی مانند سرطان ، آلزایمر و بیماریهای قلبی موثر است.
۴- توت
آنتی اکسیدان ها ترکیب های مضر را از بدن بیرون می ریزند . انواع توت ها دارای آنتی اکسیدان هستند.
۵- روغن زیتون
به نظر می رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می توانند باعث حفظ غشای سلول های مغزی شوند.
۶- سویا
مغز برای انجام فعالیتهای طبیعی خود به استیل کولین نیاز دارد که منشا آن از لسیتین می باشد . بهترین نوع لسیتین در سویا وجود دارد .
۷- گردو ، بادام و فندق
این مغزها سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که مهمترین و مفیدترین نوع از چربی ها برای مغز به شمار می روند .
۸- شکلات تلخ
شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدهایمهمی است که می توانند به مقابله با بیماریهای قلبی کمک کنند . ترکیب دیگری هم به نام رزوراترول در شکلات تلخ وجود دارد که می تواند مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

همچنین ببینید

اجرای طرح بوم گردی نیازمند نظارت بیشتر/زهرا رگان

اختصاصی همای گیلان، استان گیلان یکی از استان هایی با پتانسیل بالای توریستی و جاذبه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.