خانه / مقاله / اصالت صفویان/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه و پژوهشگرتاریخ

اصالت صفویان/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه و پژوهشگرتاریخ

Print Friendly, PDF & Email

اختصاصی همای گیلان، بر اساس گفتهٔ راجر سیوری یکی از پژوهشگران جریان‌های دورهٔ صفویه:

براساس نوشتارهای موجود در زمان اکنون، شکی در این نیست که خاندان صفویه به طور قطع دارای ریشهٔ ایرانی است نه ریشهٔ ترکی که گاهی بدان خوانده می‌شود. این احتمال وجود دارد که اصلیت این خاندان از کردستان ایران آمده باشد که بعدها به آذربایجان کوچ کرده‌اند. جایی که آنها زبان ترکی آذربایجانی را از ترک‌زبانان آنجا فراگرفته و سرانجام در سدهٔ یازدهم میلادی در شهر اردبیل جای گزیده‌اند.
همچنین بر اساس سخنان ولادیمیر مینورسکی، خاورشناس روسی:

از ۹۷۰ تا ۱۵۱۰ میلادی، آذربایجان به پناهگاه اصلی و مرکزی برای یکپارچگی صفویان تبدیل گشت، کسانی که از بومیان اردبیل بودند و اصالتاً به یکی از گویش‌های محلی زبان‌های ایرانی سخن می‌گفتندکهن‌ترین اثر نوشته دربارهٔ تبارنامه خاندان صفوی و نیز تنها نوشته‌ای در این باره که به پیش از سال ۱۵۰۱ میلادی بازمی‌گردد کتابی با نام صفوه الصفا می‌باشدو توسط ابن بزاز اردبیلی نوشته شده‌است، که خود ایشان از مریدان شیخ صدرالدین اردبیلی پسر شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده‌است. بر اساس نوشتهٔ ابن بزاز ‘«شیخ صفی‌الدین از نوادگان یک نجیب‌زاده کرد به نام فیروزشاه زرین‌کلاه می‌باشد.» نیاکان پدری خاندان صفوی بر اساس کهن‌ترین ویرایش خطی کتاب صفوه الصفا به شرح زیر است:

شیخ صفی‌الدین ابوالفتح اسحق بن شیخ امین‌الدین جبراییل بن قطب‌الدین بن صالح بن محمدالحافظ بن عوض بن فیروزشاه زرین‌کلاه.
شاهان صفوی برای هر چه بیشتر مشروعیت بخشیدن به پادشاهی‌شان در جهان شیعه، خودشان را از تبار محمد پیامبر اسلام برمی‌شمردندو برای همین نوشته‌های ابن بزاز را دست‌کاری کرده و نشانه‌های اصالت کردی در خاندان صفوی را تاریک و گنگ ساختند.
به نظر می‌رسد امروزه میان پژوهشگران و تاریخ‌دانان دودمان صفویه این هم‌رایی وجود دارد که اصالت خاندان صفوی به کردستان بازمی‌گردد که در سدهٔ یازدهم میلادی به آذربایجان کوچ کرده و در اردبیل جای گزیده‌اند.از این رو امروزه بیشتر پژوهشگران بر اساس اصالت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، خاندان صفوی را از تبار کردها می‌دانند و به همین روی، صفویان اصالتاً یک خاندان ایرانی‌زبان به شمار می‌رود. از سویی دیگر شیخ صفی‌الدین خود یک سنی شافعی بود، آیینی که امروزه بیشتر مردم کرد از آن پیروی می‌کنند.

منابع ۱_لاکهارت، لارنس، انقراض سلسله صفویه و ایام سلطه افغان‌ها در ایران، ترجمه مصطفی قلی عماد، تهران، ۲_ غلامرضائی،علی،اوضاع ایران در روزگارصفویان،انتشارات دافوس.

با کانال همای خبر همراه باشید

درباره ی سجاد حراتی

همچنین ببینید

جشن آبپاشان یا آبریزان در برج سرطان (خرچنگ)/محبوبه شیرانی

اختصاصی همای گیلان، یکی از رسومات و جشنهایی که در ایران باستان برج خرچنگ یا ...

۴ دیدگاه

  1. سلام و درود بر استاد عزیز
    جالب بود.
    امیدوارم بیشتر از پنهان خانه های تاریخ ایران برامون بگید.
    ممنون

  2. +3 Vote -1 Vote +1امیرحسین فراز

    درود استاد
    ممنون عالی بود

  3. سلام
    بسیار جالب و آموزنده بود
    ممنون از زحمات شما

  4. مشکل ما ایرانیها این است که فقط به دنبال ریشه ننه بابای یکی هستیم از بس فضولیم و به دنبال تحریف بر اساس منویات قلبی هستیم از بس که حسودیم . و دنبال این هستیم که بگیم اولین ها مال ماست از بس که پر مدعی هستیم و در نهایت این است حال و روز کشور ما و بالاخص شهر ما که خود گویای همه چیز هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.